Case

Metron opastus

,

Pääkaupunkiseudun metro on maailman pohjoisin metrolinja, jossa ajetaan vuosittain yli 60 miljoonaa matkaa. Metro koetaan luotettavaksi ja hyvin toimivaksi kuljetusmuodoksi, joka on olennainen osa pääkaupunkiseudun matkaketjuja. Helsingin metron alunperin 1980-luvun alussa suunniteltu opastusjärjestelmä uusittiin vuonna 2017. Muutoksen taustalla oli tarve yhtenäistää metron matkustajainformaatiota Länsimetron valmistumisen yhteydessä sekä päivittää järjestelmä vastaamaan nykyisiä standardeja niin tekniikan, opastuskonseptin kuin matkaketjunkin näkökulmasta. HKL:n tilaaman projektin pääkonsulttina toimi Ramboll Finland. Roban Konnan rooli projektissa oli staattisen matkustajainformaation konseptin suunnittelussa sekä uusien graafisten materiaalien suunnittelussa ja tuotannossa.

Metron uusi opastuskonsepti tukee matkaketjun kaikkia eri vaiheita, vaihtoyhteyksien opastamisesta aina asemien lähialueiden kiinnostavien kohteiden opastamiseen saakka. Ajatuksena on, että matkustajat löytävät sujuvasti pyrkimäänsä kohteeseen myös metromatkan jälkeen, oli se sitten liityntäpysäköinti, kaupunkipyörä, bussiyhteys tai lähistöllä sijaitseva museo.

Metron opastuksen ilme yhdenmukaistuu muun joukkoliikenneopastuksen kanssa ja jatkossa metrossakin hyödynnetään pääkaupunkiseudun matkustajille tuttuja HSL:n värejä, fontteja ja piktogrammeja.

Metron ikoniset opastenauhat ja kohdeopasteet säilyvät jatkossakin metron tunnusomaisina opastevälineinä, mutta uusitulla graafisella ilmeellä ja tekniikalla. Jatkossa uusittu ilme näkyy myös metron ovi- ja laituritarroissa, erilaisissa ohjejulisteissa, kynnyksettömien reittien opastuksissa sekä poikkeustilanneopastuksissa.

Metrolinjan kaikille asemille toteutettiin myös opaskarttajulisteet. Niissä yhdistyy aseman lähialueen 2D-kartta sekä asematilan 3D-visualisointi, joka tarjoaa matkustajalle toisenlaisen näkymän reittivalintoihin ja helpottaa esimerkiksi asemien kynnyksettömien reittien hahmottamista. Jatkossa mallinnuksia on mahdollista hyödyntää esim. animaatioissa tai 3D-tulostetuissa opasteissa.